Gå til Filmomtaler | Festivalprogram
Nordisk konkurranse 3: De Berørte, Den tatoverte solen og Syrialism
Aldersgrense: 15 år
Omtale
De berørte | Regi: Rikke Gregersen
Norge | 2020 | 12 minutter
Minutter før avgang oppstår en hendelse ombord i et fly som hindrer det fra å lette, når en passasjer nekter å sette seg ned i et forsøk på å hindre at en av mennene om bord skal deporteres.
The Affected. Minutes before a plane’s departure, a situation develops. A passenger refuses to sit down to prevent the deportation of another man. The pilot then finds himself having to take a political stand, the last thing he wants to do.
Den tatoverte solen | Regi: Shwan Dler Qaradaki
Norge | 2020 | 20 minutter
På et punkt i livet opplever de fleste av oss å skulle ta farvel til den som en gang ga oss liv, vår egen mor. Hvilke nye tanker og perspektiv får vi på våre mødre i en slik situasjon?
Med en unik stemme og en helt egen strek, tar Shwan Dler Qaradaki oss med på en reise inn i en usedvanlig kvinnes liv. En reise som omfatter fødsler og krig, glede og mot, og en verden i dramatisk endring. Fortellingen skildres i beundring og takknemlighet gjennom Qaradakis særegne akvarell- og blekktegninger. Han gjør sin personlige historie tilgjengelig for oss alle – noe vi kan forholde oss til og berøres av. Filmen er også en oppfordring til betrakteren om å revurdere stereotypiske bilder av Midtøstens kvinner som svake og undertrykte. Qaradakis portrett av moren viser et ganske annet bilde. (Hentet fra Cinemateket.no)
The Tattooed Sun At a point in life, most of us experience how it is like to say goodbye to the one that gave us life, our own mother. What new thoughts and perspectives do we get when our mothers find themselves in that situation?
Whit a unique voice and artistic style, Shwan Dler Qaradaki brings us on a journey into the life of an extraordinary woman. A journey containing births and war, happiness and courage, and a world in dramatic change. The story is portraited in awe and thankfulness through Qaradakis unique acvarell- and ink drawings. He does his personal story accessible for us all – something we can relate to and be moved by. The film is also a call to the viewer to reassess their often stereotypic images of women of the middle east as weak and suppressed. Qaradakis portrayal of his mother shows us a quite different view.
Syrialism | Regi: Dalia Al Kury
Norge | 2020 | 21 minutter.
Salam er hjemsøkt av sine familiemedlemmer som er tilbake i det krigsrammede Syria. Ved å filmatisk manifestere deres marerittaktige visitter, går denne hybridfilmen inn i en surrealistisk verden der de ødelagte gatene i Der-el-Zor møter de fredfulle forstedene i Norge. I det spesielle rommet som oppstår rekonstruerer Salam hva han ønsker han kunne gjort for sine søstre og brødre. Ved å vise oss Salams mareritt tar filmen oss med til ett nytt narrativ, et hvor han ikke lenger er hjelpesløs, et hvor han kan fortelle verden at den godt kan slutte å be han om å være lykkelig.
Syrialism. Salam is haunted by his family members left behind in war-torn Syria. By cinematically manifesting their nightmarish visits, this hybrid film taps into a surreal world where the ravaged streets of Der-el-Zor collide with tranquil Norwegian suburbs. In this liminal space, Salam re-enacts what he wishes he could do with his sisters and brother. By staging his nightmares he teleports us to a new narrative, one where he is no longer helpless, one where he can tell the whole world to stop asking him to be happy.
Gjester
-
Dalia Al-Kury
Dalia Al Kury er en dokumentarfilmregissør som jobber med sjangerblandende prosjekter. Hennes filmer utforsker ulike kulturelle tabu i den arabiske verden og har blitt kjøpt inn og vist på internasjonale TV-kanaler som ZDF Arte, Al-Jazeera og Al Arabiya. Hennes første film “Possessed by Djinn” hadde sin premiere ved Hotdocs, og hennes nyeste film “Privacy of Wounds” hadde premiere i konkurransen ved IDFA og ble nominert til seks prestisjefylte priser, blant annet: “the right to know” på One World, “What the doc” prisen på Docs Barcelona, Dragon Award for beste nordiske dokumentar og Human Rights award på IDFA. Hun har en MA i Screen Documentary fra Goldsmiths universitet og er for tiden “artistic research fellow” på den norske filmskolen.
Dalia har regissert filmen Syrialism som vises i det nordiske konkurranseprogrammet.
-
Shwan Dler Qaradaki Filmskaper
Shwan Dler Qaradaki (født 1977 i Suleimania i det irakiske Kurdistan) er en billedkunstner som jobber med tegning, maleri, foto, installasjon og video. Shwan er utdannet ved Kunstakademiet i Sulaimani i Kurdistan i Irak og har en mastergrad fra Kunsthøgskolen i Oslo fra 2009. Shwan kom til Norge som politisk flyktning i 1999 etter mer enn to år på flukt gjennom Europa. I 2011 fikk han varig oppholdstillatelse i Norge. Hans kunst problematiserer identiteter i en multietnisk og multikulturell verden. Som liberal muslim med kurdisk bakgrunn og 16 års opphold i Norge bak seg, har han gjort spenningsfeltet mellom muligheter, tradisjoner, brudd og fordommer til et gjennomgangstema. Han har hatt en rekke separatutstillinger og gruppeutstillinger i inn- og utland og turnert med Den kulturelle skolesekken i flere fylker.
Han har tidligere laget kortfilmen To My Children som ble vist i konkurransen på Movies on War i 2018. Før det har han laget triologien Salte Kyss som han siden 2012 har turnert med på skoler over hele Norge via DKS
Shwan møter du i forbindelse med visningen av hans film DEN TATOVERTE SOLEN i nordisk konkurranse