Excess Will Save Us | Regi: Morgane Dziuria-Petit
Sverige | 2019 | 15 minutter
Da alarmen går i Villereau, en liten landsby i Nord-Frankrike, stimler militær, politi og lokalbefolkning sammen klare til å møte trusselen. Det viser seg dog raskt at hva en livredd innbygger har tatt for å være et terrorangrep, i virkeligheten er skudd fra en duejakt og høylytte rop fra polske arbeidere. Episoden fortelles av innbyggerne, og viser seg snart å kun være ett av flere eksempler på bisarre hendelser i den lille landsbyen. Gjennom en melankolsk, karrikert og absurd atmosfære blir våre egne paranoide forestillinger stilt til veggs.
Excess Will Save Us. At Villereau, a little village of five square kilometers in the north of France, the panic button is pushed: an attack alert has been set. In the middle of the fields, army, police, firefighters, everyone comes, ready to fight the threat. But once they here, they only find some cows surprised by all the stir, and after investigation the true origin of the alert: a terrified inhabitant who confused pigeon hunt with a terrorist attack, and thought she hear «Allahu Akbar» from the screams of drunk Polish workers. But this story, related by the villagers, is just a sample of the strangeness of Villereau. Excess Will Save Us immerses us in a both melancholic and absurd atmosphere, and lead us to ask ourselves about our own paranoias.
A Communist’s Daughter | Regi: Jani Peltonen
Finland | 2019 | 25 minutter
A Communist’s Daughter handler om Eila, som måtte flykte til Krim på 30-tallet grunnet farens politiske overbevisning. Faren blir drept i Sovjet, og resten av familien flytter tilbake til Finland, hvor Eilas barndom forfølger henne gjennom livet. Basert på en rekke klipp filmet av familien på 60-tallet, tegner filmen et stille, melankolsk bilde av en del av Finlands krigshistorie så vel som tiden etter, som er tildels ukjent i her i Norge. Families personlige historie knyttes tett sammen med en nasjons felles traumer.
A Communist’s Daughter.A Communist’s Daughter is a documentary film about director Jani Peltola’s grandmother Eila, who lived in the Crimea in the 1930s as a refugee. Later in Finland in the 60s, she grew wealthier with the nation. The documentary is built on family film archives, showcasing the trophies of the standard of living they had reached.
The Manchador| Regi: Kaveh Tehrani
Norge | 2019 | 20 minutter
Mina og Saeed lever et hektisk liv i den iranske hovedstaden Teheran. Men å være kvinne i Iran er ikke bare enkelt og Mina ser for seg en fremtid for familien utenlands. Hun har lyst til å flytte, men en dag finner Saeed opp et plagg som plasserer byrden for hijab der den hører hjemme – hos mennene hvis blikk kvinner må beskyttes fra.
The Manchador. Mina and Saeed live a stressful life in the Iranian capital, Tehran. Being a woman in Iran is not particularly easy and Mina sees a future for the family elsewhere. She wants to move abroad, but Saeed then invents a device that places the responsibility for the hijab where it belongs – with the men whose gaze women need protection from.